SamKiSon: hoe het begon

Dromen! Daar begint dit verhaal mee. Het waren 13 losse dromen met verhalen. Net zoals bij de 13 heilige nachten, maar nu voor mijn verjaardag in 2020. Het was vanaf het eerste moment duidelijk voor mij: dit verhaal is speciaal voor kinderen en wil heel graag geschreven worden. Ik schreef verhalen in mijn boekje op met titels als; lijfjas, lichtje Ki, dansen met de zee, een jurk kopen, blaadjes eten, dat mag niet, snoepje en de verliefde spiegel. Geraakt ben ik door het eigenwijze karakter van Sam en het voor mij gevoelige onderwerp dik zijn.

Deze dromen en verhalen waren de start van mijn reis met Sam. Ze is wijs, zacht en stelt heel veel vragen. Sam is de naam van mijn totje waar ik als kind mee onder mijn neus tutte. Het was een onderbroek en hemd met olifantjes erop, schoon natuurlijk 😉, en best raar als ik er nu zo als volwassen vrouw op terugkijk. Want ik had ook genoeg knuffels. Maar mijn Sam was heilig en gaf mij een veilig en zacht gevoel. Na een tijdje had ik dit setje helemaal stuk getut en zaten de gaten overal. Maar de laatste stukjes van deze relikwie, heb ik veilig bewaard in mijn babyplakboek. Zo bijzonder is mijn Sam!

In eerste instantie wilde ik ieder verhaal los schrijven. Gaandeweg bleek dat de huidige vorm beter past. Ik begon met schrijven en ontdekte dat een kinderboek schrijven een vak appart is. Ik kreeg veel raad, feed back en vragen. Zoals: Waar voel ik mijn schijfverlangen in mijn lijf? Wat hoop ik dat kinderen ervaren wanneer ze het verhaal lezen? Mijn schrijfverlangen zit in mijn hart, vanuit hier heb ik het geschreven. Ik hoop dat kinderen zich herkennen in het verhaal, er om kunnen lachen en anders naar hun misschien dikke lijfjas kijken.

Met het schrijven ontstonden er nieuwe woorden zoals; lijfjas, die-eet, chakerijnig, gewichtgetal en iedee. Geinspireerd op de vragen die ik heb gesteld aan kinderen. Vervolgens heb ik geluisterd naar hoe kinderen woorden uitspreken en gekeken naar hoe zij ze schrijven. Kinderen zijn sowieso continu mijn inspiratiebron geweest. Want hoe fijn is het om gewoon een onbevangen en gelukkig kind te zijn en de wereld door deze ogen te zien. Maar ik ben me ook meer bewust geworden van de voor mij ogenschijnlijke simpele dingen die heel zwaar kunnen wegen in een kinderleven. Daarnaast hebben heel veel andere kinderboeken mijn geïnspireerd. Wat een prachtige verhalen heb ik gelezen en wat is deze schrijfwereld groot. Zo fijn dat er daarom altijd ruimte is voor nieuwe verhalen.

Na vele redigeerrondes is Sam’s eerste verhaal nu eindelijk af. Want dit smaakt duidelijk naar meer. De laatste feedback die ik kreeg was; je verhaal is gegroeid en is klaar om gedeeld te worden! Zelf ben ik er ook door gegroeid en durf ik de volgende stap te zetten. Daarom ben ik op zoek naar een uitgever! Want Sam heeft haar volgende avontuur al klaar staan. Ze gaat naar Parijs. Ze ziet hier dat mensen heel anders naar lijfjassen kijken, alsof het kunstwerken zijn. Benieuwd naar hoe dit avontuur verder gaat? Ik wel! Maar we beginnen met de dikke week van Sam.

Deze begint zo:
Sam staat op het grote schoolplein en haar voeten lijken wel vastgenageld aan de grond. Ze kan geen kant op. Want daar komt Lisa aangelopen, recht op Sam af. Ze kijkt Sam strak in allebei haar ogen aan en zegt;”jij bent dik”. Dan draait Lisa met haar ogen de andere kant op en loopt gewoon weg. Sam voelt haar hele lijfjas bibberen en haar voeten willen nu niets liever dan heel hard wegrennen naar een plek waar dik zijn niet bestaat. Ben ik dik?, vraagt Sam zich af. En wie heeft dik zijn eigenlijk bedacht? Sam heeft vragen, heel veel vragen over dik zijn. Deze week gaat ze op zoek naar antwoorden op allemaal dikke dingen en naar de plek waar dik zijn niet bestaat.

Het verhaal heet:
Is Sam dik?
Een dikke week waarin Sam op zoek gaat naar antwoorden en de plek waar dik zijn niet bestaat.

Ben jij een uitgever en wil je weten hoe dit verhaal verder gaat? Neem dan contact met me op: nathaliesboekjes@gmail.com. Ik weet zeker dat Sam ook jou kan inspireren om anders naar dik zijn te kijken!

Plaats een reactie